Baterie AGMNová technologie AGM: Zvýšená účinnost aktivní hmoty
prostřednictvím lepší absorpce kyseliny. Minimální ubývání materiálu z
desek, což má za následek významné prodloužení životnosti.
Úplná těsnost a nepropustnost: Naprostá instalační flexibilita a bezpečnost.
Nevyžaduje vůbec žádnou údržbu: Nulová spotřeba vody. Skladovatelnost až osmnáct měsíců.
Vlastnosti:
* kompletní bezúdržbová konstrukce, žádná potřeba dolévání vody nebo elektrolytu
* zvýšená životnost, lepší charakteristika hlubokého vybíjení
* analyticky čistý elektrolyt
* kompletní hermetické uzavření
* spolehlivé bezpečnostní ventily
* možnost instalace v jakékoliv pozici
* obal z odolného plastu ABS
* nízké samovybíjení
* bezpečné pro letecký provoz a transport (schváleno FAA a IATA)
* bezpečnostní ventil na max.vnitřní tlak 14KPa
* splňuje normu IEC 896-2 DIN 43534, BS 9290 Pt4, Eurobat
Doporučené použití:
* systémy UPS
* zdravotnické přístroje
* telekomunikace
* bezpečnostní systémy
* solární a větrné zdroje
* záložní zdroje pro rozvodny
* navigační systémy
* silniční signalizace
* katodická ochrana kovů
Dodáváme na objednávku o kapacitě 37 - 257 Ah.
Vysvětlení a podrobný popis technologie:AGM je odborná zkratka z angličtiny (Absorbed Glass Mat, někdy Matt podle
toho, od kterého slova je odvozeno, buď materiál s jedním t anebo matter se
dvěma t). Znamená to tedy, že tento výraz určitým způsobem charakterizuje
konstrukci daného výrobku, tedy baterie.
Klasický akumulátor je konstruován tak, že v nádobě jsou jednotlivé komory (u
12 V baterie jich je celkem 6) a do těchto komor jsou vloženy sady desek
(články), kde vždy minusová a plusová deska jsou odděleny separátorem. Vývoj
separátorů prodělal historicky velký pokrok od dřevěných (z dýhy) na počátku 20.
století, přes papírové, PVC až po současný např. polyetylén. Podstatou funkce
separátoru je nutnost dokonale oddělit minusovou a plusovou desku od sebe, ale
současně musí, díky tisícům mikroskopických průduchů, umožnit cirkulaci
elektrolytu v článku. V minulosti nejčastější reklamace baterie právě spočívaly
v tom, že separátor měl trhlinu, dírku, a to již od výrobce separátoru, a v
důsledku toho došlo v prvních týdnech provozu baterie k dalšímu "propálení"
této díry a následně ke zkratu článku a tím i k vadě baterie. Tato vada byla a
je charakterizována jako vada výrobní. Je vhodné připomenout, že současní
výrobci tohoto materiálu omezili tyto výrobní vady na minimum díky dokonalé
kontrole laserem na konci svých výrobních linek. Stejný problém však může nastat
v případě, kdy baterie je ponechána ve vybitém stavu, kdy se na povrchu desky
tvoří krystaly sulfátu a tyto krystaly, ať chceme či nechceme, prorůstají
od jedné desky ke druhé a to právě skrz separátor, poruší jej, vytvoří stejnou
díru a opět dojde ke zkratu článku. Separátor u plusových desek je v
současné době v podobě kapsy (obálky), viz výraz kapsové či obálkové separátory.
Je to proto, aby tato kapsa zachycovala uvolňující se aktivní hmotu v průběhu
provozu autobaterie, která nespadne na dno nádoby, kde vždy způsobila později
spodní zkrat desek – ale zůstává na dně této kapsy a tím se rovněž prodlužuje
životnost celého akumulátoru, končí v okamžiku, kdy již v mřížce není dostatek
aktivní hmoty. Vysvětlování vad akumulátorů je však jiné téma, a proto se jím
dále zabývat nebudeme. Domnívám se však, že pro vysvětlení funkce separátoru
toto vysvětlení stačí.
Akumulátor v provedení AGM má zcela jinou konstrukci, která zvyšuje
mnohonásobně jeho užitnou hodnotu, tedy výkon ve vazbě na velikost nádoby,
životnost, otřesuvzdornost. V tomto akumulátoru není použit běžný
(polyetylenový) separátor, ale je použito speciální skleněné rouno, které na
první pohled vypadá jako netkaná textilie bílé barvy o síle i několika
milimetrů. (Srovnejte s materiálem, který se ukládá jako podkladní vrstva do
silnic, pod folie bazénů apod.).
Toto skleněné rouno plní funkci separátoru, kdy navíc uvolněná pozitivní
hmota nemůže spadnout "dolů", protože zůstane přitisknutá "nahoře" a opírá se o
strukturu tohoto materiálu, který není hladký.
Praktická sestava článku takové baterie vypadá tak, že ve zvláštním
automatickém stroji se mezi desky vloží tato relativně silná skleněná látka, a
poté, co je sestaven článek, speciální lis stlačí celou sadu tak, aby se
stlačená vešla do malého prostoru nádoby (článku) kam ji stroj vloží pomocí
zvláštních kleští, které po usazení sady do komory, vysune zpět. V tento okamžik
dojde k samoroztažení celé sady, která se vnitřním tlakem (protože byla před
vložením stlačena-slisována) opírá o stěny článku, nádoby. Kdybychom v tuto
chvíli nádobu otočili "vzhůru nohama" sada z nádoby nevypadne. Toto pevné
uložení současně zajišťuje dokonalou otřesuvzdornost (která je až 15x vyšší než
u klasické otřesuvzdorné baterie) celého akumulátoru. Ano, tato akumulátorová
nádoba musí být vyrobena z mnohem pevnějšího materiálu: polypropylenu.
Další operace spočívá v nalití normálního tekutého elektrolytu do nádoby
avšak pod tlakem, protože je důležité, aby elektrolyt byl dokonale nasát jednak
do hmoty desek a do tohoto "skleněného" separátoru. V případě, že baterie má
zátky, které lze odšroubovat (např. u vozidel Peugeot 607 je baterie nad zadní
nápravou) uvidíme sadu, ale žádnou hladinu elektrolytu, neznamená to tedy, že je
nutné dolít např. destilovanou vodu. Většinou výrobce na obalu upozorňuje,
bohužel mnohdy v cizím jazyce, že zátky se nemají otvírat, protože slouží
současně jen jako přetlakové ventily, které pustí ven vodní páry v případě, že
baterie je přebíjena. VARTA proto zátky vyřadila.
Baterie konstrukce AGM mají mnoho výhod, z nichž jmenujme tyto: více než
dvojnásobná životnost ve srovnání s ostatními, nádoba je konstruována z mnohem
pevnějších materiálů (jsou zde tlaky, viz výše), je nejlépe otřesuvzdorná ze
všech známých konstrukcí baterií, má větší výkon v poměru k velikosti a tedy i
širší aplikaci jako startovací baterie. V některých případech je použito čisté
olovo (Optima) a tím je vytěženo maximální možné množství startovací energie –
proto tak vysoké startovací proudy.
Výhodou baterie, která je takto vyrobena, je skutečnost, že může pracovat v
jakékoliv poloze (nic se z ní nevylije) což je důležité např. v lodním provozu,
a vůbec v provozu, kde je tekutý elektrolyt velkým nepřítelem. (otřesy, náklony
apod.).
Tento produkt byl přidán dne Čtvrtek 19. listopad 2009.